ممنوعیت تعویض صندلی مسافران پس از بازگشایی گسترده صنعت حمل و نقل هوایی

با اطمینان از ثبت اطلاعات مربوط به صندلی‌های پرواز مسافران، می‌توان ردیابی تماس را انجام داد

از سرگیری فعالیت خطوط هوایی به اعتماد مسافران بستگی دارد - Sandy Huffaker/Getty Images/AFP

در حالی که اپیدمی عالم‌گیر کرونا سفرهای هوایی را متحول می‌کند، سنت تعویض صندلی‌های ارزان مسافران در طول پرواز نیز برچیده خواهد شد. 

طبق روال عادی، در پروازهایی که صندلی خالی در آن‌ها زیاد است، مسافران بخش ارزان‌قیمت هواپیما، قبل و یا بعد از بلند شدن آن، معمولا جابه‌جا شده و صندلی خود را عوض می‌کنند. 

اما اکنون و با وجود اپیدمی کرونا، خدمه هواپیما به کسانی که می‌خواهند از فرصت استفاده کرده و فضای بیشتری برای نشستن داشته باشند، اجازه تعویض صندلی نمی‌دهند. آن‌ها با جدیت این دسته از مسافران را به جای اصلی خود برمی‌گردانند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی ( Iata)، پس از آغاز به کار دوباره سیستم حمل و نقل هوایی در مقیاس گسترده، یکی از تدابیر مهمی که باید اتخاذ کرد، ماندن مسافران در صندلی‌های تعیین شده برای آن‌هاست. 

خطوط هوایی عضو ایاتا، تشنه رونق گرفتن این صنعت هستند. در حالی که انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی برآورد می‌کند میزان بدهی‌های این صنعت تا پایان سال جاری به ۵۵۰ میلیارد دلار برسد. 

از سرگیری فعالیت خطوط هوایی به اعتماد مسافران بستگی دارد. فرودگاه‌ها و خطوط هوایی جهان به منظور کاهش خطر ابتلای ویروس و اطمینان دادن به مسافران، تدابیر مختلفی از جمله سنجش درجه حرارت مسافران و پوشیدن ماسک صورت هنگام پرواز اعمال خواهند کرد. 

اما از آن‌جا که بعضی مسافران ممکن است دانسته یا ندانسته، در حین پرواز به ویروس کرونا مبتلا باشند، ایاتا استفاده از سیستم تعقیب و ردیابی را توصیه می‌کند. سیستمی که به کمک آن می‌توان به مسافران در پایان سفر دست‌رسی داشت و در صورت لزوم از آن‌ها خواست تا خود را قرنطینه کنند. 

نیک کارین، معاون ارشد رئیس ایاتا، در امور فرودگاه، مسافران، باربری و امنیت گفت: «‌به محض این که روی صندلی خود نشستید، دیگر قادر به تعویض آن نخواهید بود.» 

با اطمینان از ثبت اطلاعات مربوط به صندلی‌های پرواز و رفتار مسافران، می‌توان کار ردیابی تماس را به شکل موثرتری انجام داد. 

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا می‌گوید: «‌دست‌رسی سریع به داده‌های مربوط به صندلی و جای مسافران برای موفقیت و تاثیرگذاری عملیات ردیابی تماس، بی‌نهایت مهم است. این کار به ماموران بهداشت عمومی کمک می‌کند تا افرادی که نزدیک شخص مبتلا به ویروس نشسته بودند را شناسایی و مطلع سازند و به آن‌ها توصیه‌های لازم را بدهند.»‌

بعضی خطوط هوایی قبل از شروع اپیدمی جهانی ویروس کرونا، به منظور جلوگیری از تداخل در محاسبات پیچیده «وزن و توازن» هواپیما هنگام پرواز، درصدد محدود کردن گزینه انتخاب آزادانه صندلی از سوی مسافران برآمده بودند. 

هرچند بسیاری از آن‌ها، مادام که مسافران صندلی خود را به درجه بالاتر و گران‌تر ارتقاء ندهند، این موضوع را نادیده می‌گیرند.

الکساندر دی جونیاک، مدیر عامل ایاتا گفته است که صنعت حمل و نقل هوایی درصدد است تا با اتخاذ روش امنیت زیستی علم‌محور، علاوه بر اجرای عملیات کارآمد، سلامت مسافران و خدمه خود را تضمین کند.‌

او می‌گوید: «در صورت همکاری دولت‌ها، عملیات بازگشایی به مراتب روان‌تر خواهد بود. ما باید از هرج و مرجی که پس از حادثه یازده سپتامبر رخ داد و دولت‌ها به تنهایی عمل کردند، دوری کنیم. این موضوع برای مسافران و خطوط هوایی سردرگم کننده بود و سال‌ها طول کشید تا تبعات آن از بین برود. ما پنجره‌ای از امید باز کردیم تا از تکرار چنین اشتباهی در مورد کووید- ۱۹ خودداری کنیم و آن هم قبول استانداردهای بین‌المللی است. برای تحقق این هدف، ما می‌بایست تدابیری را برای بازنگری‌های مداوم تدوین کنیم و بتوانیم سیستم را به سمت تکامل علمی و تکنولوژیک سوق دهیم.» 

© The Independent

بیشتر از جهان